Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV Diedenporten står sig – år efter år
TEMA NÄRINGSLIV

Diedenporten står sig – år efter år

Ytterdörr på villa, gjord av Dieden-Ekodoor.

Dieden-Ekodoor är sedan lång tid tillbaka synonymt med ytterdörrar och garageportar av hög kvalitet. Här jobbar man med stor flexibilitet och höga krav på såväl kvalitets- som miljömässig hållbarhet, vilket resulterar i kundanpassade och underhållsfria produkter som står sig – år efter år.

Dieden-Ekodoors historia sträcker sig så långt tillbaka som till 1907 då verksamheten, vilken initialt fokuserade på tillverkning av hästskor, etablerades. Mycket har förstås hänt sedan dess i företaget som numera är en marknadsledande producent av kvalitetssäkrade ytterdörrar och garageportar. Dieden-Ekodoor är Sveriges ledande tillverkare av vipportar och slagportar och representerar marknadens bredaste sortiment av portar till villagarage. Även takskjutportar ingår i det breda konceptet. Det är dock alltjämt ytterdörrarna som dominerar företagets omsättning.
– Vi tillverkar våra dörrar enligt kundernas specifikationer, vilket ställer krav på oss att vara flexibla. Därför jobbar vi också aktivt med produktutveckling, vilket förstås också gäller våra portlösningar. Det är också nödvändigt med tanke på att våra produkter omfattas av många olika regler beträffande exempelvis brand-, ljud- och säkerhetsklassningar, säger Nils Kristensson, VD för Dieden-Ekodoor.
Han tillägger att företaget, tack vare samarbeten med andra leverantörer, även tillhandahåller ett flertal närliggande produkter, så som innerdörrar och fönster.

Hållbarhet i alla led
I Dieden-Ekodoor är hållbarhet ett begrepp som genomsyrar alla delar av produktionen. Det gäller ur ett såväl kvalitets- som miljöperspektiv.
– Vi har för länge sedan lämnat slit och släng-tänket bakom oss och i stället valt att satsa på långsiktiga lösningar, premiumprodukter som håller över tid och som är skonsamma mot miljön. De kan initialt kosta lite mer än många av våra konkurrenters produkter, men å andra sidan håller de två till tre gånger längre. Omloppstiden på våra portar ligger kring 40 år, och eftersom de är mer eller mindre underhållsfria blir det en klok och långsiktig investering för våra kunder, poängterar Nils Kristensson.
En del av förklaringen till produkternas höga kvalitet är att man i Dieden-Ekodoor samlat all kompetens under ett tak. Här finns bland annat inköpare, ekonomer, konstruktörer och CAD-ritare som tillsammans säkerställer att företagets lösningar lever upp till de höga krav som såväl de själva som marknaden och myndigheterna ställer.

Stabilitet och långsiktighet
Bland Dieden-Ekodoors kunder märks framför allt återförsäljare, byggentreprenörer och husfabrikanter i norra Europa, framför allt Sverige. Dessa uppskattar att tillverkningen sker i Sverige och snabbt kan ställas om efter enskilda önskemål. I företaget har man också en god dialog med arkitekter, vilket förstås också lägger grunden till det starka konceptet, liksom företagets utpräglade flödestänk och fokus på god arbetsmiljö för dess 30-tal anställda.
– Vi vill alltid ligga i framkant inom vårt gebit och hela tiden fortsätta utveckla våra produkter. Vi jobbar med stabilitet och långsiktighet som ledord, vi vill inte växa för växandets skull, utan fortsätta fokusera på produkterna. Då kommer framgång och tillväxt på köpet, säger Nils Kristensson.

Intervju: Peter Hägg
Text: Örjan Persson

Exit mobile version