Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV CRM-lösningar för olika behov
TEMA NÄRINGSLIV

CRM-lösningar för olika behov

CRM-lösningar för olika behov

Absfront är ett IT-konsultbolag som hjälper företag och organisationer med kundresan genom att erbjuda CRM-lösningar som är kopplade till försäljning, marknadsföring och kundservice. Då olika organisationer har olika behov, erbjuder man tre olika koncept, som kan anpassas efter behov.

Sebastian Merlöv är en mycket erfaren företagare inom IT-sektorn. Han startade sitt första företag tillsammans med en studiekamrat redan 1994, när han läste systemvetenskap. Han drev det bolaget fram till 2000, när han sålde det.
– Jag jobbade med Malmös första riktiga inkubator efter det. Jag har alltid varit intresserad av Malmös näringsliv, berättar Sebastian.

Han fortsatte driva ett annat företag fram till 2008, då han grundade Absalon, som så småningom bytte namn till Absfront AB.
– Fokuset blev att jobba med Microsofts CRM-plattform och att bygga branschlösningar för den, vilket vi vann en del priser för, berättar Sebastian.

2019 började Absfront utöka med konsulttjänster. Tidigare hade man jobbat mycket med internationella partners, men nu skiftade man fokus till den svenska marknaden, vilket ledde till en mycket god tillväxt. 2023 blev Absfront förvärvade av CombinedX, en börsnoterad koncern med fokus på att bygga en ”familj” av specialistföretag. Detta har lett till att Absfront, utöver kontoret i Malmö, nu även har kontor i Göteborg och Stockholm. Man har kunder över hela landet, men de flesta kunderna finns i storstadsområden som Malmö och Köpenhamn.
– Inför 2024 och 2025 funderar vi på att öppna ett till kontor, antingen i Köpenhamn eller i norra Sverige, säger Sebastian.

Tre koncept
Idag erbjuder Absfront CRM-lösningar som är kopplade till försäljning, marknadsföring och kundservice. Företaget har en bred kundbas, som sträcker sig från mindre tillverkande industrier, tjänsteföretag till stora globala koncerner med svenska välkända varumärken. Olika kunder har olika behov när det kommer till CRM-lösningar. Därför har Absfront tre olika huvudkoncept. Absfront Easy är grunden, som är väl lämpad för de företag, oavsett storlek, som behöver komma igång, med en CRM-lösning.
– Det är en färdigpaketerad CRM-lösning, baserat på Microsoft Dynamics 365, för de som vill komma igång med att få ihop sin CRM-process. Kostnaden för denna lösning är ganska låg; det är inte rimligt att en sådan lösning kostar flera hundra tusen eller mer, säger Sebastian.

Absfront Flex är en mer flexibel lösning.
– Det är ett projektåtagande där man, som kund, själv styr hur man vill vidareutveckla sina lösningar, Ofta följer det efter ett inledande Absfront Easy-projekt, säger Sebastian.

Absfront Pro är precis vad det låter som; en lösning för större kunder som kanske vill ha in expertkompetens i befintliga CRM-projekt där det ofta även blir komplicerade integrationer.
– Det innebär att man kan förstärka sin organisation med specialistkompetens från oss under en period, säger Sebastian.

Absfront är det företag i Sverige med flest CRM-experter inom Microsoft Dynamics 365, som också verkar ”on site” i Sverige.

Ett bra team
Den största styrkan i Absfront är flexibiliteten man erbjuder.
– Vi bygger våra lösningar på Microsoft Dynamics 365, som är en ledande global CRM-plattform, och gör den enkel för ett svenskt företag att ta till sig, men vi kan också anpassa plattformen, säger Sebastian.

Sebastian berättar att CRM-området är det område som förändras snabbast inom IT-branschen, där till exempel intelligens i form av AI driver utvecklingen just nu. Inom det området är Microsoft ledande, även i Sverige. Sebastian förenklar problemet för att förtydliga vad han menar:
– Det går inte att jobba med flera olika lösningar som inte pratar med varandra. Då blir det som post-it-lappar. När information fastnar, brukar vi säga att de lagras i ”silos”. Viktig information måste finnas digitalt och vara tillgänglig för alla.

En av de stora utmaningarna med att bygga ett företag som kan bygga pålitliga och lättanvända CRM-lösningar är att skapa ett bra team. Sebastian är mycket nöjd med sitt team.
– Det är en snabbföränderlig bransch där arbetssätt förändras och förfinas hela tiden. Det är en ständig utveckling. Så det är viktigt att alla kollegor har en hunger att jobba i ett bolag som vill ligga i framkant, ta initiativ och driva utvecklingen framåt. Det roligaste med det här jobbet är att uppleva att en kund verkligen är nöjd, men också att se sina kollegor växa, avslutar Sebastian.

Intervju: Wilhelm Walaker

Exit mobile version